Aktiv Patientstøtte
I samarbejde med en sygeplejerske kan du arbejde på at få større indsigt og overblik over dine sygdomme.
Aktiv Patientstøtte er til dig som:
- Er over 18 år
- Har en eller flere kroniske sygdomme
- Savner redskaber til at forebygge forværring og udvikling af sygdom
- Savner overblik og ønsker en bedre hverdag med sygdom
- Har brug for at kende og bruge sundhedsvæsenet bedre
- Ønsker at ændre på din situation
Aktiv Patientstøtte er et Telefon forløb.
Du støttes til at se muligheder og finde måder at få det bedre på i din hverdag med sygdom. Vi taler om det, der er vigtigt for netop dig.
- Længden af forløb vil typisk vare 3-9 måneder
- Det vil være dit behov, der bestemmer hvor hyppigt og hvor mange samtaler, du har
- Det er den samme sygeplejerske, du taler med gennem hele dit forløb
Løbende følges der op på, hvornår du er parat til at afslutte.
I samtalerne er det dig, der vælger det, der skal tales om, så det passer til den situation, du står i.
Sammen vil vi tale om, hvilke muligheder du har, når noget er svært. Og hvad der lykkes for dig, og hvordan du kan bruge dette i din hverdag med sygdom.
I vores samtaler finder vi redskaber til at forebygge forværring og udvikling af sygdom. Og vejledning om de muligheder, der findes i sundhedsvæsnet.
I samtalerne har andre gerne ville tale om:
- Hvordan får jeg mere viden om min sygdom
- Hvordan kommer jeg i gang med min behandling og mine nye vaner
- Hvordan bliver min mening og spørgsmål bedre hørt ved mine besøg i sundhedsvæsenet
- Hvordan kan jeg selv forebygge at få det værre med min sygdom
- Hvordan kan jeg få det bedre i hverdagen
- Hvordan kan jeg komme ud af min ensomhedsfølelse
Andre har udtalt om forløbet:
Citater:
’Det har været trygt at tale med nogen, og det har stoppet nogle ting, før de blev værre. Jeg er sluppet af med nogen af de tanker, der er ved at være syg. Jeg har fundet ro i mit liv, og har haft mindre brug for at gå til min læge.’
Bo 62 år
’Det har været en støtte, hvor jeg har fået sat tanker i gang, og kunnet dreje et emne og se det fra nye vinkler for at kunne passe bedre på mig selv.’
Lars 46 år
’Samtalerne har hjulpet mig til at undres over, hvordan jeg agerer i forhold til min sygdom. Jeg har fundet frem til at være den mor, jeg gerne vil være, på trods af de udfordringer, som en kronisk sygdom giver.’
Louise 36 år
Når du henvises til os
En sygeplejerske ringer dig op, og sammen finder vi ud af, om dette forløb er egnet for din situation.
Når du opstarter et forløb
Vi inviterer dig til et fysisk møde, hvor du møder din sygeplejerske. Ved mødet taler vi om din situation, og hvad du gerne vil tale om i forløbet.
- Efter det første møde vil samtalerne være over telefon.
Et Aktiv Patientstøtte forløb er ikke en del af dine øvrige behandlinger. Det er et ekstra tilbud til dig, når sygdom påvirker din hverdag.
Vi kan ikke henvise dig til behandling.
Ved akut sygdom, skal du fortsat kontakte din egen læge eller vagtlæge.
- Du kan henvises via din egen læge, din kommune eller sygehus.
- Du kan selv kontakte Aktiv Patientstøtte og høre nærmere om et forløb hos os.
- En sygeplejerske vil herefter ringe til dig inden for 8 hverdage.
Kontakt oplysninger
Kontakt os på 57 87 50 40
Vi har telefontid alle hverdage kl. 9.00 – 15.00
Læg gerne en besked med tydeligt navn og telefonnummer.
Er du i forløb, kan sygeplejersken kontaktes direkte ved behov.
Du skal have postadresse i Region Sjælland for at kunne modtage et forløb.
Her kan du hente patient flyer- e-mail version
Sundhedspersoner kan finde flere oplysninger for henvisning via dette Link
Kontakt
Adresse
eHospitalet
Aktiv Patientstøtte
Ringstedgade 37
4700 Næstved
Ring til os
Opdateret tirsdag den 19. nov. 2024